Τετάρτη, 19 Σεπτεμβρίου 2018, 10:23:28

Εγγραφή           Αποθήκευση  

ΑρχικήNewsletter | Site Map | Επικοινωνία

 

Αθήνα:   30°C 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική arrow ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ arrow Ποσειδώνια arrow Νίκος Βαρβατές, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων: Εξομοίωση ποντοπόρου και μικρών αποστάσεων ναυτιλίας
Νίκος Βαρβατές, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων: Εξομοίωση ποντοπόρου και μικρών αποστάσεων ναυτιλίας
Η μεσογειακή ναυτιλία αποτελεί τομέα αιχμής με σημαντικά αποτελέσματα τα τελευταία χρόνια, γεγονός με αντανάκλαση και στις ελληνικές διαχειρίστριες εταιρίες, οι οποίες έχουν βαθιά γνώση του αντικειμένου. Ωστόσο, υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν, προκειμένου ο κλάδος να παρουσιάσει ακόμα μεγαλύτερη εξέλιξη. Ζητήματα όπως η αντικατάσταση των παλαιών πλοίων και το υψηλό σχετικό κόστος, η συνεχής απαγόρευση ενισχύσεων και επιδοτήσεων, ο ανταγωνισμός από πλοία ξένων σημαιών με σημαντικά χαμηλότερο κόστος, ένα «δυσκίνητο» κοινοτικό πλαίσιο λειτουργίας, η πρόσβαση κάθε είδους ναυτιλιακής εταιρίας στην ελληνική χρηματαγορά, η ενσωμάτωση των διατάξεων περί παράλληλης νηολόγησης στην ελληνική σημαία. Τα παραπάνω τονίζει ο κ. Νίκος Βαρβατές, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (πρώην Ένωση Εφοπλιστών Μεσογειακών Φορτηγών Πλοίων) στη συνέντευξη που παραχώρησε στις ειδικές εκδόσεις της «ΕΞΠΡΕΣ». Αναλυτικά:

- Πώς θα χαρακτηρίζατε την κατάσταση στη μεσογειακή ναυτιλία σήμερα;

- Η μεσογειακή ναυτιλία αποτελεί εδώ και δεκαπέντε χρόνια τομέα μεγάλου ενδιαφέροντος της Ε.Ε., διότι αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι των εσωτερικών της μεταφορών. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει και η διεθνής διάσταση, η οποία, γνωρίζετε εδώ και πολλά χρόνια, δηλαδή πάνω από 5 χρόνια, έχει λειτουργήσει υπό καθεστώς υψηλού βαθμου απασχόλησης των πλοίων και ιδιαίτερα ικανοποιητικων ναύλων.

- Ωστόσο, λογικό είναι ο κλάδος να αντιμετωπίζει και κάποια προβλήματα.

- Ολόκληρη η ναυτιλία μικρών αποστάσεων αντιμετωπίζει εδώ και αρκετά χρόνια το πρόβλημα αντικατάστασης των παλαιών πλοίων. Το έτος 2005 Ολλανδοί ερευνητές υπολόγισαν το συνολικό αριθμό πλοίων αυτής της κατηγορίας στις 10.000 από τα οποία 2.110 είχαν ηλικία άνω των 35 ετών. Για να σχηματίσουμε μια συγκεκριμένη ιδέα, ένα ποσοστό 70% από αυτά τα πλοία ανήκει σε χώρες - μέλη της Ε.Ε. και χρήζει άμεσης αντικατάστασης, δηλαδή περίπου 1.500 πλοία.

Δυστυχώς, ύστερα από τρεις δεκαετίες συνεχούς απαγόρευσης πάσης μορφής ενισχύσεων και επιδοτήσεων, η ευρωπαϊκή βιομηχανία ναυπηγείων δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός τόσο μεγάλου προγράμματος αντικατάστασης, με συνέπεια να είμαστε υποχρεωμένοι να απευθυνθούμε σε ναυπηγεία εκτός αυτής.

Αν υποτεθεί ότι ένα πλοίο αυτού του τύπου έχει ένα μέσο μέγεθος 4.000 τόνων νεκρού φορτίου, και το κόστος κατασκευής του είναι περίπου 2.000 ευρώ ανά τόνο, διαπιστώνουμε ότι το κόστος αντικατάστασης, αυτών των άνω των 35 ετών πλοίων, ανέρχεται στα 12 δισ. ευρώ.

'Αλλα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας είναι η πολύ ακριβή σύνθεση πληρώματος, το μικρό σχετικά μεγέθος επιχείρησης και βέβαια ο ανταγωνισμός από πλοία ξένων σημαιών με σημαντικά χαμηλότερο κόστος, τα οποία είναι σε θέση να προσφέρουν ναύλους πολύ χαμηλότερους από τα ποιοτικά, καλά συντηρημένα, σωστά ασφαλισμένα και με κοινοτικούς ναυτικούς επανδρώμενα πλοία της Ε.Ε. Μπορεί σήμερα αυτό, σε μια εποχή με ιδιαίτερα υψηλούς ναύλους και στενότητα στην προσφορά πλοίων, να μην είναι ιδιαίτερα ορατό, αλλα είναι ένα φαινόμενο καθοριστικής σημασίας σε περιόδους χαμηλής ζήτησης.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες διαπιστώνει κανείς ότι το αίτημα για την αντικατάσταση του στόλου δεν αποτελεί ένα απλό αίτημα, αλλά είναι προϋπόθεση για την επιβίωση αυτού του κλάδου, που συντελεί τα μέγιστα στη διακίνηση του μεγάλου όγκου εμπορευμάτων εντός της Ε.Ε.

- Ποια είναι τα πλεονεκτήματα των ελληνικών επιχειρήσεων έναντι ανταγωνιστών του εξωτερικού;

- Αν εξαιρέσουμε τη βαθιά γνώση του αντικειμένου από τις ελληνικές διαχειρίστριες εταιρείες και τις αναγνωρισμένες ικανότητες των Ελλήνων ναυτικών, οι ελληνικές εταιρίες δεν έχουν κάποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα όταν κανείς τις συγκρίνει με άλλες ανταγωνίστριες από την Ε.Ε. Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ο κοινοτικός κανονισμός 3577/92, ο οποίος είχε σαν στόχο του την κατάργηση του εσωτερικού καμποτάζ των κρατών -μελών, ύστερα από 16 χρόνια εφαρμογής, δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα, με αποτέλεσμα να έχει αποτελέσει φραγμό στη δυνατότητα των ελληνικών πλοίων της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων να διεισδύσουν στις αγορές των άλλων κρατών - μελών.

Ο κύριος λόγος της αποτυχίας του κανονισμού είναι η διάκριση την οποία επιβάλλει ως προς τη σύνθεση των πληρωμάτων, ανάλογα αν το πλοίο ταξιδεύει μεταξύ ηπειρωτικων λιμανιών ή μεταξύ στεριάς και νησιών. Είναι απορίας άξιο πώς μπόρεσε να δεχθεί η Ε.Ε. ένα τόσο δυσλειτουργικό νομοθέτημα, και μάλιστα να το διατήρησει για δεκαέξι χρόνια, όταν την είδαμε να αλλάζει γνώμη μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο για το ζήτημα των βιοκαυσίμων.

Αν η Ε.Ε. αποφάσισει να προβεί σε διορθώσεις, ή ακόμα και την κατάργηση του συγκεκριμένου κανονισμού, τότε θα είχαμε τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία μιας ενιαίας αγοράς στο χώρο του ναυτιλιακών υπηρεσιών, κατά τροπο αντίστοιχο με αυτές που λειτουργούν στις σιδηροδρομικές, οδικές και αεροπορικές μεταφορές.

- Τι πιστεύετε ότι χρειάζεται να πράξει η ελληνική πολιτεία για να σας συνδραμει στην περαιτέρω ανάπτυξή σας;

- Η ελληνική πολιτεία θα πρέπει να εξετάσει προσεκτικά το αίτημά μας για εφαρμογή των ρυθμίσεων, οι οποίες υιοθετήθηκαν για τα ποντοπόρα πλοία και στο χώρο των πλοίων της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων.

Είναι στην ευχάριστη θέση να διαπιστώσω τις πρωτοβουλίες του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Βουλγαράκη σε σχέση με τη δυνατότητα πρόσβασης των εταιριών αυτών στις τρεις αγορές του Χρηματιστήριου Αθηνών, το οποίο με τη σειρά του έχει κάνει πρόσφατα όλες τις αναγκαίες αλλαγές για να εξασφαλίζει την πρόσβαση σε κάθε είδους ναυτιλιακή εταιρία στην ελληνική χρηματαγορά. Με δεδομένη η θετική προσέγγιση των δύο ανωτέρω μερών στα ζητήματα του κλάδου μας, δεν μένει παρά να διαπιστώσουμε ότι υπάρχουν λύσεις για τα εναπομείναντα μικρά προβλήματα, ένα εκ των οποίων είναι το ζήτημα της αναδοχής.

Το άλλο θέμα το οποίο παραμένει σε αδικαιολόγητη εκκρεμότητα είναι η ενσωμάτωση των διατάξεων περί παράλληλης νηολόγησης στην ελληνική σημαία, όπως έχει γίνει σε τόσες άλλες ευρωπαϊκές σημαίες, ώστε να μπορεί να εξασφαλίζεται η αναγκαία ευελιξία στην εξυπηρέτηση συμβολαίων μεταφοράς, όπως και η πρόσβαση σε όλες τις σύγχρονες μορφές χρηματοδότησης, οι οποίες προϋποθέτουν αυτή τη ρύθμιση, μαζί με παράλληλη αύξηση των θέσεων για Έλληνες ναυτικούς.

Θα ήθελα να τονίσω με αυτή την ευκαιρία ότι σήμερα ο μεγάλος χαμένος από τη μη υιοθέτηση αυτών των μέτρων είναι η ελληνική σημαία, διότι αναγκαζόμαστε, όταν πρέπει να χρησιμοποιήσουμε αυτές τις σύγχρονες τεχνικές χρηματοδότησης, να πάμε σε άλλες σημαίες της Ε.Ε., οι οποίες προσφέρουν αυτήν τη δυνατότητα. Είναι προφανές ότι όσο καθυστερεί η υιοθέτηση αυτών των μέτρων, η ελληνική σημαία θα γίνεται όλο και λιγότερο ανταγωνιστική σε σχέση με τις άλλες κοινοτικές.



 
     
 

 
     
     
  Ειδήσεις Τιμές Μετοχών  

Αναζήτηση

 
   

Σύμβολο μετοχής

Αναζήτηση συμβόλου

   

500 Internal Server Error

Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, webmaster@localhost and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.


Apache/2.2.22 (Ubuntu) Server at cnt4.express.gr Port 80

 

Ειδήσεις     Αγορές     Υπηρεσίες     Χρηστικά     Express Yourself     Επικοινωνία     Site Map

Προσωπικά Δεδομένα      Ταυτότητα Site      Όροι Χρήσης      Διαφημιστείτε      Η άποψή σας

Web Design & Web Development
Ελληνική Εταιρεία Διαδικτύου