Σάββατο, 17 Νοεμβρίου 2018, 08:48:01

Εγγραφή           Αποθήκευση  

ΑρχικήNewsletter | Site Map | Επικοινωνία

 

Αθήνα:   30°C 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική arrow ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ arrow Ποσειδώνια arrow «Υπερκέρδη» καταγράφει η ελληνική ναυτιλία
«Υπερκέρδη» καταγράφει η ελληνική ναυτιλία
Ανθεί η ελληνική ναυτιλία, όπως δείχνουν τα περισσότερα διαθέσιμα στοιχεία. Ναυπηγήσεις πλοίων, παραγγελίες δισεκατομυρίων, δραστηριοποίηση μεγάλων ομίλων, απελευθέρωση της ακτοπλοϊας, σημαντική κερδοφορία, στοιχειοθετούν την εικόνα του κλάδου σήμερα.

Ορισμένα χαρακτηριστικά σημεία: Τα ελληνόκτητα πλοία (άνω των 1.000 κόρων ολικής χωρητικότητας) έφτασαν τον Φεβρουάριο του 2007 τα 3.699, ακολουθώντας μια πορεία συνεχούς αύξησης. Οι έλληνες εφοπλιστές παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη ναυπήγηση νέας χωρητικότητας. Μόνο το 2007 παρήγγειλαν 566 πλοία, αξίας 31,8 δισ. δολάρια. Το 2006 που υπολογίζεται ως χρονιά υψηλής ναυπήγησης, οι παραγγελίες έφτασαν τα 322 πλοία, αξίας 16,6 δισ. δολαρίων. Επομένως υπερδιπλασίασαν τις παραγγελίες που συνολικά είχαν κάνει τα τέσσερα χρόνια 2002-2005, με 538 πλοία αξίας 20 δισ. δολαρίων. Υπολογίζεται δε ότι την τελευταία δεκαετία ναυπήγησαν περίπου 2.000 πλοία.

Είναι προφανές ότι αξιοποίησαν στο έπακρο ιδιαίτερα την οικονομική ανάπτυξη χωρών όπως η Κίνα, η Ινδία, η Βραζιλία και η Ρωσία, την αύξηση γενικά του παγκόσμιου εμπορίου. Υπολογίζεται δε ότι ο ελληνόκτητος στόλος διαχειρίζεται το 25% των θαλάσσιων μεταφορών πετρελαίου προς τις ΗΠΑ και το 25% των εξαγωγών εμπορευμάτων των ΗΠΑ. Ότι η ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία ελέγχει το 20% του παγκόσμιου στόλου των τάνκερ και το 23% του παγκόσμιου στόλου για τη μεταφορά ξηρού φορτίου. Επίσης, όπως αναφέρουν άνθρωποι που γνωρίζουν την αγορά, το ημερήσιο ναύλο για ένα πλοίο CAPE SIZE 170.000 TDW (τόνων νεκρού βάρους) έφτασε τα 100.000 ή και 120.000 δολάρια, ενώ το ημερήσιο ναύλο για ένα πλοίο PANAMAX πχ 70.000 TDW έφτασε τις 60 ή και 70 χιλιάδες δολάρια. Επομένως δεν αποτελεί σύμπτωση ότι το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο βρίσκεται στην ηγετική ομάδα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).

Εξαγορές και κέρδη

Εξάλλου η απελευθέρωση της ακτοπλοΐας και η όξυνση του ανταγωνισμού, έδωσε ώθηση στις εξαγορές, τις μεγάλες συμφωνίες, τη δημιουργία ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων στην ακτοπλοΐα. Οι σημανικές αγοραπωλησίες μετοχών των ακτοπλοϊκών εταιριών από επιχειρηματικούς ομίλους - π.χ. «Marfin IG», «Amadeus Navigation SA - Π. Λασκαρίδη» και «Grimaldi» - όπως και το γεγονός ότι η σωρευτική αύξηση των κερδών για τις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο εταιρίες - ANEK LINES, BLUE STAR, MINOAN LINES, ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, NEL - στην 4ετία 2003 - 2006 φτάνει στο 1.103%, (δηλαδή έχουν 12πλασιαστεί), επιβεβαιώνουν τη μεγάλη κερδοφορία και τις ακόμα καλύτερες προοπτικές για παραπέρα αύξηση κερδών των ναυτιλιακών εταιρειών.

Την ίδια ώρα η πολιτεία δείχνει σημεία στήριξης του κλάδου. Αναφέρουμε ενδεικτικά ότι οι κρατικές επιδοτήσεις στις ακτοπλοϊκές εταιρίες από 3,5 εκατ. ευρώ το 2002 - περίοδο πριν από την κατάργηση του διαβόητου Cabotage - αυξήθηκαν στα 70 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, για το 2008.

Τα μελανά σημεία

Ωστόσο υπάρχουν και μελανά σημεία που οι δυνάμεις του κλάδου και οι αρμόδιοι κρατικοί φορείς οφείλουν να εξετάσουν.

Για παράδειγμα παραμένει δυσεπίλυτο το πρόβλημα των υπερήλικων πλοίων. Σύμφωνα με στοιχεία του αρμόδιου υπουργείου για το 2007, περίπου το 44% των επιβατηγών - ακτοπλοϊκών πλοίων είναι ηλικίας άνω των 20 ετών. Η δυνατότητα συνέχισης δρομολογίων με πλοία άνω των 30 ετών (Π.Δ. 144, Ιούλιος 2006), όπως και η δυνατότητα κατάταξης πλοίων άνω των 17 ετών στο ελληνικό νηολόγιο (κυβερνητική απόφαση του 1983), οριοθετούν ένα πλαίσιο λειτουργίας για αρκετές εταιρίες.

Αλλωστε αυξήθηκε ο αριθμός πλοίων με ηλικία άνω των 30 ετών. Πρόκειται κυρίως για φορτηγά, δεξαμενόπλοια και πορθμεία χωρητικότητας 350 - 1.500 κόρων ολικής χωρητικότητας, που έχουν τοπική δραστηριότητα στις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές στη χώρα μας. Συγκεκριμένα, το 2007 καταγράφηκαν 741 πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 30 ετών (έναντι 645 το 2006) και 240 πλοία μεγαλύτερης των 40 ετών (έναντι 209 το 2006).

Επίσης τομέας που, όπως φαίνεται, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή είναι η ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία. Ισως διόλου τυχαία ελάχιστα από τα πλοία που ναυπήγησαν οι Ελληνες εφοπλιστές «κτίστηκαν» επί ελληνικού εδάφους, δείχνοντας ότι τα εγχώρια ναυπηγεία έχουν σχεδόν συμπληρωματικό ρόλο, με επίκεντρο τις επισκευές και την αντικατάσταση ελασμάτων των πλοίων.

Κι αυτό ενώ τα τελευταία δέκα χρόνια παρατηρείται συνεχής αύξηση της παγκόσμιας ναυπηγικής δραστηριότητας. Μιλώντας ειδικότερα για τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στην Ευρωπαϊκή Ενωση (ΕΕ), τα 309 ναυπηγεία της και τις περίπου 9.000 εταιρίες ανεφοδιασμού που τα πλαισιώνουν, σύμφωνα με τα στοιχεία της «Κοινότητας των Ευρωπαϊκών Ναυπηγείων» (CESA), ο ετήσιος τζίρος τους ανέρχεται σε 10 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ άλλες πηγές εκτιμούσαν τον τζίρο του 2004 στα 13 δισεκατομμύρια ευρώ. Ετσι σήμερα τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% αυτής της παγκόσμιας ναυπηγικής δραστηριότητας.

Κεντρικά η Ε.Ε. έχει ως στρατηγική επιλογή την ενίσχυση της ευρωενωσιακής ναυπηγικής βιομηχανίας και προς τούτο υλοποιεί σχετικά προγράμματα στήριξης όπως το «LeaderSHIP 2015» ή το «Seaborne 2020». Μάλιστα η έκθεση προόδου και οι προτάσεις της Ε.Ε. για το κοινοτικό πρόγραμμα «LeaderSHIP 2015» (COM 2007- 220/25.4.2007) δίνουν κατευθυντήριες γραμμές για την παραπέρα ενίσχυση της ανάπτυξης και της κερδοφορίας των ναυπηγείων της Ε.Ε.

Σημειωτέον ότι οι ευρωπαϊκοί όμιλοι που δραστηριοποιούνται στο ναυπηγικό τομέα και οι προμηθευτές τους κυριαρχούν στους κλάδους της αγοράς, κατασκευής τουριστικών - επιβατικών πλοίων, των μικρών εμπορικών πλοίων, των πλοίων ειδικών χρήσεων, των σκαφών αναψυχής καθώς και των πολεμικών πλοίων νέας υψηλής τεχνολογίας. Τέλος, άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο της πορείας του κλάδου είναι και το γεγονός ότι την τελευταία δεκαετία, ενώ μειώθηκαν οι θέσεις εργασίας κατά 36% στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, στα κράτη - μέλη της ΕΕ, την ίδια περίοδο ο κλάδος αύξησε την παραγωγικότητά του κατά 43%.

ΣOΦIA

16_NAYTILIA

ΛEΞEIΣ: 953

FOTO Pagakhs_Evagelos

Ευάγγελος Παγκάκης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων

Τίτλος:

Αισιοδοξία για την ανάκαμψη των λιμανιών

LEZANTA: Το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εφοδιαστικές επιχειρήσεις είναι η τάση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια να μειώνεται η προσέγγιση των ποντοπόρων πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά, αναφέρει ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων Ευάγγελος Παγκάκης

MOTO: Σε κοινοτικό επίπεδο δεν έχουν καθιερωθεί τελωνειακές διαδικασίες για τον εφοδιασμό των πλοίων έτσι τα κράτη - μέλη της Ε.Ε έχουν θεσπίσει χωριστές εθνικές διαδικασίες

Κλάδος με σημαντική συνεισφορά στην ανάπτυξη της οικονομίας και την απασχόληση, οι επιχειρήσεις εφοδιασμού πλοίων έχουν ταυτόχρονα να αντιμετωπίσουν ουσιαστικά προβλήματα που δυσχεραίνουν τη δραστηριότητά τους. Για παράδειγμα, τη μείωση του ναυπηγοεπισκευαστικού έργου στον Πειραιά και τις αυξήσεις που παρουσιάζουν διάφορα βασικά κόστη. Ωστόσο, προοπτικές για το μέλλον υπάρχουν, όπως φαίνεται και από τα όσα δηλώνει στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων κ. Ευάγγελος Παγκάκης:

- Πώς θα περιγράφατε τη συνεισφορά του κλάδου σας στην ανάπτυξη της ναυτιλίας και γενικότερα της οικονομίας;

- Όπως σας είναι γνωστό, ο κλάδος των εφοδιαστών αποτελεί έναν από τους πιο δυναμικούς κλάδους της οικονομίας που συμβάλλει στην ανάπτυξη του εξαγωγικού εμπορίου, αφού τα βασικά πλεονεκτήματα για την οικονομία που παρέχουν οι εξαγωγές παρέχουν ουσιαστικά και οι εφοδιασμοί πλοίων.

Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικά από αυτά, όπως είναι η περιφερειακή ανάπτυξη λόγω της απασχόλησης εργατικού δυναμικού και πρώτων υλών για την παραγωγή εγχωρίων προϊόντων με τα οποία εφοδιάζονται πλοία εξωτερικού, συμβάλλοντας έτσι και στη μείωση της ανεργίας. Όσον αφορά τον τομέα της απασχόλησης, να ληφθεί υπόψη ακόμη ότι στις 250 εφοδιαστικές επιχειρήσεις εργάζονται περίπου 2.500 άτομα και ότι από τις μεταφορές και εφοδιασμούς των πλοίων με εφόδια ωφελείται αλυσίδα άλλων εργαζομένων, όπως φορτηγά δημόσιας χρήσης, φορτοεκφορτωτές στα λιμάνια κ.λπ. Στην περιληπτική αυτή περιγραφή μπορούμε να προσθέσουμε και τις σημαντικές συναλλαγματικές εισροές προς τη χώρα μας.

- Πώς κρίνετε το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών από πλευράς σας;

- Αν υπολογίσουμε και το σκληρό ανταγωνισμό που υπάρχει από εφοδιαστές γειτονικών και άλλων χωρών αλλά ακόμη και μεταξύ των εφοδιαστών μας, το επίπεδο των υπηρεσιών και προϊόντων που παρέχουν οι Έλληνες εφοδιαστές είναι αρκετά ικανοποιητικό.

- Ακούγονται πολλά για το θεσμικό πλαίσιο και τις προβλεπόμενες διαδικασίες, βάσει των οποίων πρέπει να κινηθεί μια επιχείρηση του χώρου σας. Δώστε μας μια εικόνα.

- Σε κοινοτικό επίπεδο δεν έχουν καθιερωθεί ακόμη διαδικασίες (τελωνειακές κ.λπ.) για τον εφοδιασμό πλοίων με τροφοεφόδια, υλικά, επισκευές κ.λ.π. Έτσι τα κράτη - μέλη της Ε.Ε έχουν θεσπίσει χωριστές εθνικές διαδικασίες.

Η χώρα μας από το 1985 περίπου έχει καθιερώσει απλουστευμένες τελωνειακές διαδικασίες εφοδιασμού πλοίων, τόσο με εγχώρια όσο και με αλλαδοπά προϊόντα.

Αυτό κατέστη αναγκαίο λόγω της ιδιαιτερότητας των εφοδιασμών, αφού τα πλοία παραμένουν στα λιμάνια για μικρό χρονικό διάστημα και οι εφοδιασμοί μπορεί να γίνουν οποιαδήποτε ώρα του 24ώρου.

Οι διαδικασίες αυτές διασφαλίζουν απόλυτα το δημόσιο συμφέρον αλλά ταυτόχρονα εξυπηρετούν τα μέγιστα τους εφοδιασμούς των πλοίων. Παρά ταύτα υπάρχουν ακόμη μικροπροβλήματα στις διαδικασίες, την ικανοποίηση των οποίων έχει ήδη εγγράφως ζητήσει ο Σύλλογος από τις αρμόδιες υπηρεσίες και ελπίζει αυτά να επιλυθούν.

Με την ικανοποίηση των προβλημάτων αυτών το επίπεδο των παρεχομένων υπηρεσιών εφοδιασμού από μέλη μας θα φθάσει σε ακόμη υψηλότερο επίπεδο.

Οι εφοδιαστικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν και ουσιαστικά προβλήματα που τις οδηγούν σε συρρίκνωση των οικονομικών δραστηριοτήτων τους με συνέπεια η λειτουργία πολλών από αυτές να καθίσταται προβληματική.

- Μπορείτε να μας αναφέρετε τα κυριότερα;

- Το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι εφοδιαστικές επιχειρήσεις στον Πειραιά, όπου εδρεύει το 80% των επιχειρήσεων αυτών αλλά και στα άλλα λιμάνια της χώρας, είναι η τάση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια να μειώνεται η προσέγγιση των ποντοπόρων πλοίων ιδίως στο λιμάνι του Πειραιά, που για πολλά χρόνια αποτελούσε το σημαντικότερο λιμάνι της Ανατολικής Μεσογείου.

Για το λόγο αυτό οι επισκευές είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Ειδικότερα, η Επισκευαστική Ζώνη του Περάματος, αλλά και άλλα ναυπηγεία δεν μπορούν πλέον να προσελκύσουν σοβαρό ναυπηγοεπισκευαστικό έργο το οποίο έχει απορροφηθεί από τα Ναυπηγεία της Μαύρης Θάλασσας και της Τουρκίας. Η απαγόρευση και των πιο μικρών επισκευών στη «ράδα» του Πειραιά μειώνει κατά πολύ τη διέλευση των πλοίων από το λιμάνι μας.

Η Τουρκία τα τελευταία χρόνια έχει αναπτύξει πάνω από 120 ναυπηγεία και η χώρα μας έχει μείνει στις κουβέντες για τις 2 δεξαμενές του Περάματος.

Οι μηχανισμοί μείωσης του κόστους των επισκευών στην Eλλάδα και ομιλώ για τα μεροκάματα, τις υπερωρίες και τις βάρδιες είναι γνωστοί αλλά κανείς αρμόδιος δεν ασχολείται με την ανάπτυξη και την πρόοδο που εμείς αναζητούμε και διψούμε για την επιβίωση πλέον του κλάδου μας, αλλά και την ανάπτυξη του Πειραιά.

Στους εφοδιασμούς η χώρα μας ήταν παλαιότερα η πιο φθηνή χώρα της Ε.Ε αλλά και άλλων χωρών της περιοχής, πλην όμως τώρα έχει αυξηθεί το κόστος των εμπορευμάτων για διάφορους λόγους (διαδικασίες, υψηλά τιμολόγια παροχής υπηρεσιών στο λιμάνι, το ισχυρό ευρώ έναντι του δολαρίου κ.λ.π), πράγμα που αποτελεί ένα δεύτερο σοβαρό λόγο μείωσης των εφοδιασμών των πλοίων στον Πειραιά.

- Επομένως, τι εκτιμάτε για το μέλλον;

- Εκτιμούμε ότι με τη δυνατότητα που παρέχεται για σύναψη συμβάσεων παραχώρησης που προβλέπει ο σχετικός νόμος για τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης θα ανακάμψουν τα λιμάνια αυτά και θα προσελκύουν περισσότερα πλοία στο μέλλον προς όφελος του κλάδου των εφοδιαστών, των επισκευών, αλλά και του εμπορικού κόσμου των πόλεων αυτών. Ακόμη και ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης θα δημιουργήσει μια επιπλέον κίνηση στα ελληνικά λιμάνια. Τα πιο πάνω είναι μερικές ελπιδοφόρες κινήσεις που σίγουρα θα τονώσουν και τον κλάδο μας.

'Αλλωστε είναι γνωστό, ότι και άλλα λιμάνια της Ευρώπης έχουν από χρόνια δώσει παρόμοιες λύσεις (συμβάσεις, παραχώρησης) και ενδεικτικά αναφέρουμε το λιμάνι του Αμβούργου της Γερμανίας μέσα στο οποίο λειτουργούν περισσότερες από χίλιες εμπορικές, μεταποιητικές, επισκευαστικές επιχειρήσεις.

Τέλος, καλώ τους Έλληνες πλοιοκτήτες να εφοδιάζουν τα πλοία τους στα ελληνικά λιμάνια, γιατί οι τιμές θα είναι καλύτερες, αλλά και οι παρεχόμενες υπηρεσίες θα φθάσουν ακόμη σε υψηλότερο επίπεδο.



 
     
 

 
     
     
  Ειδήσεις Τιμές Μετοχών  

Αναζήτηση

 
   

Σύμβολο μετοχής

Αναζήτηση συμβόλου

   

500 Internal Server Error

Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, webmaster@localhost and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.


Apache/2.2.22 (Ubuntu) Server at cnt4.express.gr Port 80

 

Ειδήσεις     Αγορές     Υπηρεσίες     Χρηστικά     Express Yourself     Επικοινωνία     Site Map

Προσωπικά Δεδομένα      Ταυτότητα Site      Όροι Χρήσης      Διαφημιστείτε      Η άποψή σας

Web Design & Web Development
Ελληνική Εταιρεία Διαδικτύου