Τρίτη, 18 Σεπτεμβρίου 2018, 18:42:01

Εγγραφή           Αποθήκευση  

ΑρχικήNewsletter | Site Map | Επικοινωνία

 

Αθήνα:   30°C 
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική arrow ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ arrow Healthy Way arrow Συνήγορος της Yγείας και της Kοινωνικής Aλληλεγγύης
Συνήγορος της Yγείας και της Kοινωνικής Aλληλεγγύης
(της Στέλλας Παναγιωτοπούλου)
Ο Συνήγορος της Υγείας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης θεσπίστηκε με τον Ν. 3293/2004, αλλά στην ουσία λειτουργούσε ήδη από το 1998 μέσα στο πλαίσιο του Συνηγόρου του Πολίτη, όπου άλλωστε λειτουργεί και τώρα. Στόχος του είναι η προστασία και η υπεράσπιση των δικαιωμάτων του πολίτη σε σχέση με το δημόσιο σύστημα υγείας και προσφέρει τις υπηρεσίες του προς τον πολίτη δωρεάν. Εξετάζει τη νομιμότητα διοικητικών πράξεων ή παραλείψεων φορέων, κατόπιν υποβολής αναφοράς από τους θιγόμενους πολίτες, Έλληνες ή αλλοδαπούς και εισηγείται προς το αρμόδιο υπουργείο μέτρα για την αποκατάσταση και προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών, καθώς και για την εξάλειψη φαινομένων κακοδιοίκησης. Το Healthy Way συνάντησε το Συνήγορο της Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Γιάννη Σακέλλη, καθηγητή Κοινωνικής Πολιτικής και Οικονομικής της Εργασίας με τους ειδικούς επιστήμονες, Ιωάννα Αρσενοπούλου, Βούλα Γαληνού, Ειρήνη Κυριακάκη, Μανώλη Λασκαρίδη, Ελένη Μαραγκάκη, Ανδρέα Μήλιο, Αιμιλία Πανάγου, Αλίνα Τριανταφύλλου για μια συζήτηση εφ'Α όλης της ύλης.

Ο Συνήγορος του Πολίτη στεγάζεται σ'Α ένα ευχάριστο και περιποιημένο κτίριο όπου επικρατεί ατμόσφαιρα συνεργασίας και σεβασμού. Είναι εντυπωσιακό ότι στην υποδοχή των πολιτών, στην είσοδο, βρίσκονται με βάρδιες εκ περιτροπής οι ειδικοί επιστήμονες που στηρίζουν τους έξι συνολικά κύκλους εργασιών που απαρτίζουν το Συνήγορο του Πολίτη, ένας εκ των οποίων είναι ο Κύκλος Κοινωνικής Προστασίας, στο πλαίσιο του οποίου λειτουργεί ο Συνήγορος της Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για να καθοδηγήσουν τους πολίτες ως προς τη διαδικασία.

Ο Κύκλος Κοινωνικής Προστασίας, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης δέχεται γύρω στις 1.700 με 2.000 αναφορές κάθε χρόνο, εκ των οποίων οι 800 αφορούν αμιγώς θέματα υγείας, μέσα στα οποία συμπεριλαμβάνονται και αιτήματα που έχουν σχέση με παροχές και αποζημιώσεις από τα ταμεία. Το ασφαλιστικό είναι μοιραία αλληλένδετο με θέματα αποζημιώσεων, χρηματοδοτήσεων, αλλά και παροχής υπηρεσιών υγείας. Ο καθηγητής κ. Γιάννης Σακέλλης εκτιμά ότι «το μεγάλο πρόβλημα για την κοινωνία, αλλά και για τα ταμεία είναι η υπερφόρτωση των νοσηλευτικών μονάδων λόγω της υποστελέχωσης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και θα συνεχίσει να επιβαρύνεται λόγω της δημογραφικής γήρανσης και της αύξησης του προσδόκιμου ζωής. Εμείς προσεγγίζουμε το ζήτημα αυτό διοικητικά και ερευνητικά και θα μας βοηθούσε πάρα πολύ αν είχαμε συμμάχους τους πολίτες».

Η διαδικασία

Ο πολίτης καταφεύγει στο Συνήγορο της Υγείας όταν αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα με τις υπηρεσίες Υγείας του δημόσιου τομέα και θα πρέπει να υποβάλλει εγγράφως και ενυπογράφως το πρόβλημα το οποίο έχει προκύψει. Κατόπιν, ανάλογα με το θέμα, η υπόθεση χρεώνεται στον ειδικό επιστήμονα, ο οποίος με τη σειρά του έρχεται σε επαφή με τον πολίτη και με το φορέα που εμπλέκεται, για να διαπιστώσει εάν η αναφορά ή η δράση του φορέα είναι σύννομη. «Εάν η δράση δεν είναι σύννομη θα προσπαθήσουμε να λύσουμε το πρόβλημα ad hoc, εάν όμως το πρόβλημα είναι πιο περίπλοκο και αγκαλιάζει ευρύτερα την ελληνική κοινωνία, τότε θα συντάξουμε ένα πόρισμα ή μια πρόταση προς τη διοίκηση για τη βελτίωση του ζητήματος. Το νοσοκομείο και ο όποιος φορέας στον οποίον απευθυνόμαστε είναι υποχρεωμένος από το νόμο να μας απαντήσει και μάλιστα ξεκάθαρα», επισημαίνει ο κ. Σακέλλης. Η κα Ειρήνη Κυριακάκη (νομικός, ειδική επιστήμων στο ΣτΠ) τονίζει ότι προς διευκόλυνση της περιφέρειας ο πολίτης μπορεί να υποβάλει το θέμα του είτε με φαξ, είτε ταχυδρομικά. Στο Συνήγορο της Υγείας μπορούν οι πολίτες να υποβάλουν ερωτήματα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Τα πορίσματα που συντάσσονται, δημοσιοποιούνται και ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του Συνηγόρου του Πολίτη και μπορούν να βοηθήσουν τον πολίτη σε περίπτωση προσφυγής του στο αρμόδιο δικαστήριο. Έσχατο όπλο του Συνηγόρου της Υγείας, το οποίο έχει σπανίως χρησιμοποιηθεί μέχρι στιγμής, αποτελεί η δυνατότητα να κοινοποιεί έγγραφά του στον εισαγγελέα σε περιπτώσεις όπου διαπιστώνεται ότι σοβαρές πράξεις ή παραλείψεις των διοικητικών οργάνων μπορεί να οδήγησαν σε ζημία του πολίτη (παραδείγματος χάριν βλάβη της υγείας του), για την οποία ενδεχομένως υπάρχουν και ποινικές ευθύνες ή όταν η διοίκηση αρνείται να συνεργαστεί με το Συνήγορο του Πολίτη και δεν απαντήσει στα έγγραφά του.

Ιδιωτικός τομέας υγείας

Ο ιδιωτικός τομέας υγείας είναι εκτός των αρμοδιοτήτων του Συνηγόρου της Υγείας, αλλά υπάρχει πάντα η δυνατότητα σύμφωνα με την κα Αλίνα Τριανταφύλλου (νομικό, ειδική επιστήμονα στον ΣτΠ) να παραπέμψει ο Συνήγορος ένα θέμα στο Σώμα Επιθεωρητών Υγείας και Πρόνοιας, με το οποίο υπάρχει συνεργασία: «Επίσης, στην περίπτωση που έχουμε διαμαρτυρίες ως προς τη λειτουργία ιδιωτικών κλινικών ή άλλων ιδιωτικών κέντρων παροτρύνουμε τους πολίτες να απευθυνθούν στον ελεγκτικό φορέα, όπως π.χ. στην αρμόδια νομαρχία. Εμείς κατόπιν ελέγχουμε το φορέα για να δούμε εάν έχει κάνει τις κατάλληλες διαδικασίες». 'Αλλα περιστατικά σχετικά με τον ιδιωτικό τομέα είναι αυτά όπου το δημόσιο νοσοκομείο επειδή αδυνατεί να εκτελέσει μια ιατρική πράξη παραπέμπει τον ασθενή σε ιδιωτική κλινική. Η ιδιωτική κλινική κατόπιν κοστολογεί την πράξη πολύ ακριβότερα από το ποσό που δικαιολογεί και αποζημιώνει το ταμείο. Σύμφωνα με την κα Ιωάννα Αρσενοπούλου (ιατρό, ειδική επιστήμονα στον ΣτΠ) «για έναν εμβολισμό, η ιδιωτική κλινική μπορεί να χρεώσει 40.000 ευρώ και το Ταμείο να δώσει 8.000 ευρώ. Εφόσον ο ασθενής δεν έχει επιλογή δεν νοείται να μην του δίνει το ταμείο το πλήρες ποσό. Υπάρχουν, επίσης, και περιπτώσεις όπου ο ασθενής πηγαίνει στο εξωτερικό για να κάνει κάποιες ειδικές εξετάσεις που δεν μπορούν να γίνουν σε δημόσιο νοσοκομείο και το ταμείο τον αποζημιώνει πλήρως, αλλά εάν κάνει τις ίδιες εξετάσεις σε ιδιωτικό κέντρο και με πολύ χαμηλότερο κόστος δεν αποζημιώνεται…». Σε περιπτώσεις όπου ένα ταμείο έχει σύμβαση με ιδιωτικό κέντρο, το οποίο σύμφωνα με αναφορά πολίτη έχει υπερκοστολογήσει τις υπηρεσίες υγείας που προσέφερε, ο Συνήγορος παροτρύνει το ταμείο να ελέγξει την αναφορά και εάν υπάρχει παρατυπία, να εξετάσει το ενδεχόμενο διακοπής τής συγκεκριμένης σύμβασης.

Ενημερωμένη συναίνεση

Το δεύτερο ζήτημα για το οποίο προσέρχονται οι πολίτες στο Συνήγορο της Υγείας αφορά ένα δικαίωμα των ασθενών που στην Ελλάδα δεν τηρείται, και είναι το δικαίωμα στην ενημερωμένη συναίνεση. Υπάρχουν πολλές αναφορές για ελλιπή ενημέρωση των πολιτών-ασθενών. Σύμφωνα με την κα Ιωάννα Αρσενοπούλου, το θέμα αυτό «είναι πιο σημαντικό από τις παροχές, γιατί μας δίνει τη δυνατότητα να ερευνήσουμε την κουλτούρα που επικρατεί στα νοσοκομεία». Στο Εθνικό Σύστημα Υγείας έχει προσφάτως αρχίσει να εφαρμόζεται ένας υποτυπώδης τύπος γραπτής συναίνεσης όσον αφορά τις χειρουργικές επεμβάσεις. Ο ασθενής, δηλαδή, καλείται να υπογράψει μια σελίδα όπου αναγράφεται η επέμβαση, την οποία θα υποστεί και οι πιθανές επιπλοκές. Αυτό για το οποίο πρέπει να ενημερωθούν όλοι οι Έλληνες πολίτες είναι, σύμφωνα με τους ειδικούς επιστήμονες του Συνηγόρου της Υγείας, ότι η ενημέρωση πρέπει να είναι ενδελεχής και να περιλαμβάνει την πάθηση, τις πιθανές επιπλοκές, το θεραπευτικό σχήμα που θα εφαρμοστεί καθώς και τις επιλογές που έχει ο ασθενής και τις συνέπειες στην υγεία του στην περίπτωση που δεν θα υποβληθεί στη θεραπεία. Η συναίνεση του ασθενούς μπορεί να είναι προφορική, αλλά η γραπτή αποτύπωσή της τείνει να καθιερωθεί ως ο πλέον ασφαλής τόσο για τους ιατρούς όσο και για τους ασθενείς τρόπος τεκμηρίωσης της πραγματοποιούμενης ενημέρωσης και της χοηρηγηθείσας συναίνεσης. Τυχόν έγγραφο του νοσοκομείου ή όποιου άλλου φορέα, στο οποίο αναφέρεται ασαφώς και αορίστως ότι ο ασθενής έχει ενημερωθεί για τις πιθανές επιπλοκές δεν επαρκεί για να αποδειχθεί ότι όντως έλαβε χώρα η σχετική ενημέρωση.

Σε κάποιες περιπτώσεις ούτε οι ίδιοι οι γιατροί και το διοικητικό προσωπικό γνωρίζουν τη σωστή διαδικασία, με αποτέλεσμα να γίνονται αναφορές πολιτών, για να διερευνηθεί η έλλειψη ενημέρωσης και των νοσοκομείων. Αναφέρεται χαρακτηριστικά, περίπτωση ασθενούς που υπέγραψε εξιτήριο και έφυγε από το νοσοκομείο λόγω ελλιπούς ενημέρωσης. Όταν ο Συνήγορος της Υγείας απευθύνθηκε στο νοσοκομείο για το συγκεκριμένο θέμα, η απάντηση ήταν ότι «ο ασθενής ζητούσε πολλές λεπτομέρειες, οι οποίες δεν τον αφορούν και δεν θα 'Απρεπε να τις γνωρίζει και όταν θα έφευγε, θα του δίναμε ένα ενημερωτικό σημείωμα για το τι είχε γίνει». Είναι μέσα στους στόχους του Συνηγόρου του Υγείας να ενισχύσει το σεβασμό των κανόνων δεοντολογίας από την πλευρά των φορέων υπηρεσιών υγείας. Σύμφωνα με την κα Ιωάννα Αρσενοπούλου «το πρόβλημα ελλιπούς επικοινωνίας είναι θέμα ευρύτερης κουλτούρας και δεν αφορά μόνον την ιατρική. Απλώς στην ιατρική μπορεί οι συνέπειες να είναι μεγαλύτερες. Ο καλός γιατρός είναι αυτός που ακούει καλά τον ασθενή του και του παίρνει λεπτομερές ιστορικό».

Υπάρχουν, επίσης, και συγκεριμένες ομάδες ασθενών που διαμαρτύρονται για συγκεκριμένους λόγους όπως είναι οι ασθενείς του AIDS, οι οποίοι καταγγέλλουν την προσβολή του ιατρικού τους απορρήτου, και οι μάρτυρες του Ιεχωβά, των οποίων οι θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν λαμβάνονται πάντα υπ'Α όψιν κατά τον καθορισμό της κατάλληλης θεραπείας.

Στις περιπτώσεις όπου παραβιάζεται η σχετική νομοθεσία, υπάρχει και η δυνατότητα προσφυγής στα δικαστήρια, επισημαίνει η κα Αλίνα Τριανταφύλλου. Είναι δυνατό, επίσης, να θεμελιωθεί η νομική βάση της προσβολής της προσωπικότητας, η οποία, επίσης, μπορεί να στηρίξει αξίωση σε αποζημίωση. Η νομική βάση της προσβολής προσωπικότητας μπορεί να υποστηριχθεί και όταν ο ασθενής υπόκειται σε ταπεινωτικές για την αξιοπρέπειά του πράξεις με έκθεση του σώματός του σε δημόσια θέα. Οπωσδήποτε όταν ένας ασθενής νοσηλεύεται σε νοσοκομείο και σε θάλαμο 3 και 4 ατόμων εκχωρεί ένα κομμάτι της ιδιωτικότητάς του, αλλά είναι βέβαιο ότι για συγκεκριμένες εξετάσεις πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη μέριμνα. Όταν πολίτες αναφέρουν τέτοια περιστατικά ο Συνήγορος της Υγείας γνωστοποιεί το γεγονός στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, τα οποία στη συνέχεια καλούν τα εμπλεκόμενα μέρη προκειμένου να δοθούν εκατέρωθεν εξηγήσεις. Πολλές φορές αυτό αρκεί για την ικανοποίηση του πολίτη, ο οποίος σε τέτοιες περιπτώσεις αποβλέπει κυρίως σε ηθική δικαίωση.

Όπωσδήποτε τα όρια του Συνηγόρου της Υγείας σταματούν εκεί όπου αρχίζει η πολιτική ευθύνη. Ο νόμος λέει ότι ο Συνήγορος δεν μπορεί να παρέμβει σε θέματα που άπτονται πολιτικών αποφάσεων. Τα ράντζα είναι μια τέτοια περίπτωση. Το ράντζο θίγει ένα συγκεκριμένο δικαίωμα του ασθενούς, αυτό για κατάλληλη ιατρική φροντίδα. Η διοίκηση, όμως, θα απαντήσει ότι κατανοεί το πρόβλημα, αλλά δεν έχει υποδομές. Εκεί σταματούν οι δυνατότητες του Συνηγόρου. Σημειωτέον ότι στο Συνήγορο της Υγείας προσφεύγουν ενίοτε και γιατροί και νοσηλευτές, οι οποίοι καταγγέλλουν τις υπάρχουσες συνθήκες που τους εμποδίζουν να παρέχουν την κατάλληλη ιατρική φροντίδα.


 
     
 

 
     
     
  Ειδήσεις Τιμές Μετοχών  

Αναζήτηση

 
   

Σύμβολο μετοχής

Αναζήτηση συμβόλου

   

500 Internal Server Error

Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, webmaster@localhost and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.


Apache/2.2.22 (Ubuntu) Server at cnt4.express.gr Port 80

 

Ειδήσεις     Αγορές     Υπηρεσίες     Χρηστικά     Express Yourself     Επικοινωνία     Site Map

Προσωπικά Δεδομένα      Ταυτότητα Site      Όροι Χρήσης      Διαφημιστείτε      Η άποψή σας

Web Design & Web Development
Ελληνική Εταιρεία Διαδικτύου